کد مطلب:25711
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
آيا كتاب هاي ساير اديان در حكم كتاب آسماني ما براي آنان است؟
پيروان ساير اديان نيز به كتاب هاي مقدّس خود احترام گذاشته و آن را مقدّس ترين كتاب مي دانند. آنان باور دارند كه محتواي كتاب مقدّسشان از سوي خدا نازل شده است. اين كتاب ها به دليل آن كه حامل دستورهاي ديني و آموزه هاي اخلاقي هستند، پيروان اديان به حفظ و يادگيري تعاليم كتاب ها مي پردازند.
احترام به كتاب هاي آسماني به گونه اي است كه به آن ها قسم ياد كرده و دستورهاي كتاب هاي آسماني خويش را فصل الختام همة مسايل خويش مي دانند.
پيروان اديان الهي در احترام و اهتمام به كتاب هاي ديني خود يكسان نبوده و برخي از پيروان اديان نسبت به كتاب هاي الهي خود احترام بيشتري قايل مي باشند، ولي همه پيروان اديان الهي در اصل احترام به آيين و دين خود مشترك هستند.
البته نمي توان گفت كه اهميت كتاب هاي آسماني نزد پيروان اديان ديگر به اندازة كتاب آسماني ما براي مسلمانان است. مسلمانان قرآن را كلمات وحي و سخن خدا مي دانند، در حالي كه ميان مسيجيان اين نگرش وجود ندارد. آن ها كتاب مقدّس شان (انجيل) را سخن حضرت عيسي(ع) با خدا مي دانند. در واقع وحي حقيقي و اصلي خود، عيسي(ع) است و كتاب مقدّس، ترجمان آن وحي يا بازگو نمودن آن است. تقدسي كه قرآن ميان مسلمانان دارد، بر تراز تقدس انجيل و تورات براي ساير اديان است، به همين خاطر، اهتمام مسلمانان براي حفظ وحي بسيار بيشتر است.
در حالي كه قرآن در زمان پيامبر جمع آوري شده و آيات و سوره هاي آن زير نظر پيامبر اسلام(ص) ترتيب يافته است. اين امر در كتاب مقدس ساير اديان صورت نگرفته، كتاب هاي مقدس آن ها سال ها بعد از مرگ پيامبران جمع آوري و نوشته شده كه بهترين شاهد بر مدعا آن است كه مرگ حضرت موسي و عيسي(ع) در كتاب هاي مقدّس آنان ذكر شده و اين نشانگر نگارش كتاب مقدس بعد از مرگ آنان است. به جهت اهميت قرآن نزد مسلمانان و تلاش آنان براي حفظ آن، قرآن دچار تحريف نگشته، اما مي بينيم اين امر در اديان ديگر رخ داده و دين مورد از تفاوت هاي اساسي قرآن، ساير كتاب هاي آسماني است.
نكتة پاياني: آن چه امروز ميان مسيحيان به عنوان كتاب مقدس شناخته مي شود، مجموعه اي از چندين كتاب و نامه و نوشته است كه تنها يك بخش آن انجيل است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.